Praktische tips en inzichten gebundeld op 1 website

Wist je dat klanten je aan de telefoon beter begrijpen als je je boodschap in korte gestructureerde blokjes geeft? En wist je dat je moeilijk bereikbare groepen beter bereikt als je voor je communicatie met hen samenwerkt, en hen zelf de boodschap laat brengen?

Deze en nog veel meer praktische tips vind je sinds juni 2020 op onze website Diversiteitspraktijk.be.

Atlas krijgt veel vragen over inclusie, meertaligheid, racisme, digitale drempels en toegankelijke communicatie. Het is onze opdracht om de samenleving en organisaties in Antwerpen kennis en inzicht te geven over deze onderwerpen. Met deze website spelen we in op de uitdagingen en vragen die komen kijken bij onze superdiverse samenleving. Hoe kan je je dienstverlening toegankelijker maken voor iedereen? Hoe maak je de werkvloer inclusiever? Hoe kan je duidelijk en efficiënt communiceren met anderstaligen, ook via digitale kanalen? Wanneer schakel je best een tolk of vertaler in?

Vrijwilligers, professionals en organisaties die deze uitdagingen aan willen gaan, worden op deze website getrakteerd met praktische tips, artikels vol expertise, video’s en interviews.

De coronacrisis was gek genoeg een dankbare periode om deze website te lanceren. We konden meteen inspelen op vragen die bij heel wat organisaties en vrijwilligers leefden tijdens deze periode, zoals hoe je best met laaggeletterden communiceert, hoe je jongeren kan bereiken of online Nederlands kan oefenen.

Collega Ilhame van team diversiteit vertelt je meer over het verhaal van de diversiteitspraktijk:


Verdiepen in onze thema’s via vormingen en infosessies

De teams infopunt verblijf en rechtspositie, diversiteit, taal en Sociaal Tolken en Vertalen (STV) bieden hun expertise aan door onder andere vormingen en infosessies te geven op maat van organisaties. Sinds 2019 hebben deze teams hun vormingsaanbod ook opengesteld voor alle Antwerpse professionals en vrijwilligers die zich willen verdiepen in onze thema’s.

Zonder het beseffen gaven onze collega’s van STV op 12 maart 2020 de laatste fysieke infosessie, voor de coronacrisis ervoor zorgde dat de rest van het voorjaarsaanbod werd geannuleerd. In het najaar konden we aanvankelijk met de nodige veiligheidsmaatregelen en een beperkt aantal deelnemers vormingen op locatie organiseren, maar door de tweede golf en verstrengde coronamaatregelen moesten we opnieuw annuleren of op de valreep een online alternatief aanbieden.

Alle teams ontwikkelden in sneltempo online vormingen in open aanbod en op maat van organisaties. Team diversiteit en taal experimenteerden bijvoorbeeld met e-learnings die deelnemers zelfstandig doorlopen, in combinatie met interactieve online vormingen waarin ze kunnen oefenen.

Voor 2020 kan Atlas, ondanks de neveneffecten van de coronacrisis, terugblikken op heel wat vormingen op maat en in open aanbod:

  • Team infopunt gaf 18 vormingen aan 268 deelnemers en breidde hun open aanbod uit met een vorming over werken in Vlaanderen en over de Belgische nationaliteitsprocedure.
  • Team taal organiseerde 46 vormingen voor 645 deelnemers, met onder andere nieuwe vormingen over klare taal spreken op het werk en werken met taaliconen.
  • Team STV gaf 15 infosessies aan 186 deelnemers.
  • Team diversiteit organiseerde 66 vormingen met een bereik van 988 deelnemers.

Nieuwsgierig naar onze vormingen en infosessies? Lees meer op de website van Atlas.

Meer informatie over de werking van deze teams in 2020 lees je in De Brug tussen organisaties en samenleving.